Kamis, 12 November 2015

Sejarah Ringkas Herbalism

Sejarah Ringkas Herbalism

Perubatan herba merupakan usaha kami terawal di penyembuhan diri kita sendiri, dan sesungguhnya juga beberapa haiwan mendapatkan daripada beberapa jenis tumbuhan apabila mereka telah cedera atau sakit. Elk diperhatikan oleh orang asli Amerika untuk mencari tumbuhan Echinacea apabila mereka sakit, yang membawa kepada mereka memanggil "Akar Elk 'tumbuh-tumbuhan; haiwan liar yang lain telah dilihat mengunyah kulit pokok willow apabila dalam kesusahan (kini kita tahu bahawa kulit pokok willow mengandungi asid salisilik, atau Aspirin kerana ia diketahui apabila disintesis) dan monyet dan primat sering mendapatkan daripada buah-buahan dan akar tertentu apabila mereka sakit.

Mungkin nenek moyang kita akan mempunyai diri berubat masuk hanya dengan cara ini, tidak syak lagi lama sebelum mereka berkembang kuasa bersuara. Anggaran mengenai masa yang tepat apabila Homo sapiens timbul berbeza dari sekitar 100,000 tahun dahulu di paling konservatif kepada sehingga 600,000 tahun lalu di yang mulia (paleontologi adalah sains yang sangat kompetitif, dan setiap penyelidik ingin bertarikh serpihan mereka yang terawal tulang humanoid untuk disahkan sebagai manusia dan bukannya 'proto-manusia', tetapi itu adalah satu lagi artikel itu sendiri!) tetapi apa yang tidak diragui ialah leluhur kita ialah Afrika.

Namun lama dahulu H. sapiens asalnya timbul, kita mula tersebar dari Afrika sekitar 100,000 tahun dahulu, penyisihan dan akhirnya memandu pupus hominid lain (sepupu kami) seperti H. erectus dan (kemudian) H. neanderthalensis. Dengan 60,000 tahun yang lalu kita telah mencapai apa yang kini Australia, dan bahagian paling utara Amerika telah dijajah oleh kira-kira 20,000 tahun yang lalu. Peliknya, ia hanya mengambil masa 1000 tahun atau lebih bagi manusia untuk merebak dari apa yang kini Alaska ke hujung Amerika Selatan, dan apabila seseorang mempertimbangkan pelbagai iklim dan keadaan geografi yang wujud di Amerika, siapa yang boleh tetapi mengagumi kepintaran dan penyesuaian spesies kami.

Dengan sekitar 1000 tahun yang lalu, walaupun Kepulauan Pasifik yang paling jauh dihuni telah dijajah.

Pembaca boleh dimaafkan pada ketika ini untuk tertanya-tanya apa fly-by ini lawatan prasejarah manusia mempunyai kaitan dengan herba, tetapi persoalannya adalah satu yang mudah. Dalam setiap persekitaran yang manusia telah membuat rumah, mereka dengan cepat mendapati semua tumbuh-tumbuhan tanaman makanan, dan semua tumbuh-tumbuhan perubatan. Setiap budaya, dalam setiap iklim (kita mesti SINI budaya dikecualikan seperti Inuit dan Tartar di utara Siberia, bagi siapa tumbuhan membentuk sedikit sebahagian daripada diet mereka) telah mencipta bentuk mereka sendiri herba.

Herba dalam kebanyakan kebudayaan mengambil masa dua bentuk - perubatan dan ritualisme. Sesetengah tumbuh-tumbuhan adalah untuk dimakan apabila anda sakit, dan ada yang akan digunakan untuk ritual shaman dan amalan agama lain.

Di Barat, ubat-ubat herba mula kehilangan populariti semasa pencerahan, dan dengan permulaan perubatan moden pada akhir abad ke-17, ia mungkin kelihatan seolah-olah penurunan herba tidak dapat dielakkan. Hari ini walaupun, walaupun kita mempunyai ubat-ubatan sintetik yang paling maju dan amalan perubatan dalam sejarah negara kita, ramai penyelidik sedang mencari untuk herba dan ekstrak mereka sebagai cara yang mungkin untuk merawat beberapa penyakit paling berbahaya kami. Walaupun saya menulis, makmal di seluruh dunia sedang menguji tumbuh-tumbuhan dan sintesis analog ekstrak mereka bagi ujian terhadap kanser dan tidak boleh diubati jangkitan virus seperti HIV.

Kita tidak lagi mempunyai keperluan untuk ritualisme dan iman penyembuhan dukun, tetapi nenek moyang kita mempunyai satu nasihat untuk kita yang bersinar undimmed melalui beribu - tahu herba anda dan gunakan tumbuh-tumbuhan di persekitaran anda, kerana ia mungkin satu hari menyelamatkan hidup anda. Namun kami terus mencongkel kawasan hutan hujan saiz Kentucky setiap tahun, memusnahkan spesies pernah terkira tumbuh-tumbuhan yang belum diketahui dengan sains Barat.

Kesimpulannya, walaupun semua kemajuan kita dan semua pengetahuan kita, kita belum boleh mempunyai alasan untuk bergantung kepada herba dan ekstrak mereka, dan kami memusnahkan mereka pada bahaya kami.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar