Kamis, 12 November 2015

Perubatan Menggunakan Lavender Minyak Essential Sepanjang Sejarah

Perubatan Menggunakan Lavender Minyak Essential Sepanjang Sejarah

Minyak pati lavender kekal sebagai barang keperluan popular dalam mana-mana isi rumah. Selama berabad-abad minyak yang unik ini telah digunakan dalam aromaterapi dan dalam pengeluaran minyak wangi kerana wangian halus bunga. Mendapat melalui proses mengukus dan penyulingan tunas lavender, minyak lavender juga terkenal dengan ciri-ciri perubatan.

Aroma yang menenangkan lavender adalah yang paling biasa digunakan untuk memerangi tekanan dan sakit kepala apabila digunakan dalam pembakar minyak atau apabila ditambah kepada mandi panas. Ia juga merupakan cara yang baik untuk mendorong tidur semula jadi untuk mereka yang mengalami tidur. Pakar menasihatkan bahawa mengurut sedikit minyak ke dalam tapak kaki adalah cara yang paling berkesan untuk berehat badan untuk tidur malam yang damai.

Minyak lavender sering digunakan sebagai alternatif semula jadi untuk ubat penahan sakit seperti paracetamol atau ibuprofen. Apabila diurut secara teratur ke dalam kulit, minyak ini terbukti memberikan kelegaan lembut dari sakit otot dan sakit. Minyak pati lavender juga berguna untuk kegunaan terbakar. Ia ketara mengurangkan kesakitan dan mencegah melepuh. Bersama-sama dengan melegakan kesakitan, minyak ini adalah besar untuk pencernaan dan gangguan kencing kerana ia membantu mengembalikan keseimbangan hormon dengan mengurangkan keradangan pundi kencing dan meningkatkan mobiliti usus. Menggunakan minyak lavender kerap sebagai sebahagian daripada rutin harian boleh meningkatkan sistem imun, menjadikan badan kurang terdedah kepada penyakit.

Masalah pernafasan juga boleh dirawat dengan penggunaan minyak pati lavender. Kesesakan yang disebabkan oleh selsema dan flu boleh susut dengan banyak digunakan daripada inhaler lavender atau pengewap. Ia juga dapat melegakan kesakitan yang disebabkan oleh disebabkan oleh batuk dan bronkitis apabila diurut perlahan-lahan ke belakang atau dada. Sakit tekak juga mudah sembuh dengan berkumur beberapa titik minyak pati lavender dicampur dengan air suam.

Lavender atau Lavare memberikan nama Latin yang bermaksud 'untuk mencuci' ditambahkan ke muka dan badan mencuci kerana wangian terkenal dan kualiti semula jadi antiseptik. Minyak pati lavender sesuai untuk merawat bintik tetapi boleh menjadi hanya sebagai baik sebagai pembersih untuk rambut. Knotty atau rambut kusut boleh menjadi satu perkara yang telah lalu dengan beberapa titik minyak ditambah kepada syampu lembut. Ia juga boleh merangsang pertumbuhan rambut apabila diurut ke kulit kepala.

Sifat antiseptik minyak pati lavender bukan sahaja menjadikannya sebagai pembersih yang sesuai untuk kulit tetapi juga untuk rumah. Minyak lavender dicairkan menjadikan pembersih permukaan hebat untuk puncak kaunter dan lantai dan sebagai lavender adalah penghalau serangga semula jadi, ia akan membantu mengekalkan menjengkelkan serangga dan terbang jauh. Minyak ini juga boleh digunakan pada kolar anjing dan kucing untuk memastikan mereka bebas daripada kutu.

Minyak berkualiti tinggi boleh dibeli dengan mudah dari kedai-kedai kesihatan banyak dan farmasi. Manfaat kesihatan semula jadi ia membawa yang tidak berkesudahan kerana adalah tugas-tugas harian ia boleh digunakan untuk, membuat Lavender minyak pati yang benar penting.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar