Kamis, 12 November 2015

Dapatkan Tahu Punca Sinusitis

Dapatkan Tahu Punca Sinusitis

Adakah anda tahu apa yang di belakang resdung anda? Kamu patut! Malah, lebih banyak anda tahu tentang punca-punca resdung, lebih baik peluang anda untuk mendapatkan rawatan yang tepat untuk itu. Jadi tanpa berlengah-lengah lagi, di sini adalah beberapa sebab-sebab biasa yang anda perlu tahu mengenai.

Alahan

Penyebab umum resdung, alahan boleh menjadi sumber tetap kerengsaan untuk anda. Setiap kali petikan sinus anda mendapatkan jengkel oleh alergen anda (alergen adalah bahan yang anda sensitif kepada) mereka boleh menutup atau membengkak, menghalang saliran lendir dan akhirnya membawa kepada masalah. Sentiasa berhubung dengan alergen anda boleh menyebabkan serangan kronik dan meluap-up.

Cara terbaik untuk mendapatkan untuk masalah ini adalah untuk mengelakkan alergen. Jika anda boleh mengurangkan pendedahan anda kepada mereka, anda boleh memberi badan anda masa yang diperlukan untuk membersihkan sebarang bengkak atau kerengsaan yang tidak diingini.

Anda juga boleh cuba imunoterapi. Rawatan ini bertujuan untuk membuat badan anda kurang sensitif kepada alergen, yang membolehkan anda untuk hidup dengan alergen anda dengan aman.

Jangkitan bakteria

Sudah tentu kita semua pernah mendengar mengenai jangkitan ini menyebabkan kita masalah. Itulah sebabnya antibiotik begitu popular di kalangan pesakit: kerana ia biasanya perkara pertama yang anda gunakan dalam kes-kes sinus meluap-up.

Walaupun banyak berfikir jangkitan bakteria adalah punca utama keadaan, Klinik Mayo menunjukkan sebaliknya. Dalam kedua-dua kes akut dan kronik, menyebabkan sering sesuatu yang lain daripada bakteria. Menurut Klinik Mayo pada tahun 2008 penerbitan dalam talian mereka di sinusitis akut dan kronik (boleh didapati melalui Medline dan Klinik Mayo) selsema biasanya punca dalam kes-kes akut dan kes kronik biasanya disebabkan oleh sesuatu yang lain juga.

American Academy of Otolaryngology mencadangkan mengambil langkah-langkah dalam membezakan jangkitan bakteria dari sebab-sebab lain yang mungkin untuk mengelakkan penggunaan berlebihan antibiotik.

Itu yang berkata, doktor masih boleh menetapkan antibiotik jika bakteria memang hadir. Pastikan anda menggunakan mereka sebagai doktor anda mengarahkan anda. Jangan terlepas dos walaupun anda mula berasa lebih baik. Seluruh kursus rawatan adalah perlu untuk memaksimumkan kesan. Jika anda tidak mengambil kursus penuh, bakteria boleh hidup dan membangunkan rintangan kepada meds, menjadikan mereka lebih sukar untuk dirawat.

Jangkitan virus

Selesema adalah penyebab biasa terutama dalam keadaan yang teruk. Biasanya penjagaan diri sudah cukup untuk melepasi jangkitan ini. Banyak rehat, minum banyak cecair, cuba mengambil mandian panas atau memohon memampatkan panas untuk muka anda, dan cuba beberapa teknik pengairan sinus dalam kes ini.

Ada juga herba seperti tua sebagai penyelesaian kepada jangkitan virus. Walau bagaimanapun, anda harus sentiasa berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan apa-apa herba. Mereka umumnya selamat tetapi kadang-kadang boleh berinteraksi atau mengganggu rawatan lain yang anda boleh mengambil.

Jika simptom anda berterusan atau menjadi lebih buruk atau anda mula mengalami demam yang tinggi (melebihi 100.5 F), berjumpa dengan doktor. Apabila jangkitan tahan lebih lama daripada 10 hari, ia biasanya sesuatu yang lain daripada virus.

Jangkitan kulat

Walaupun sering diabaikan pada masa lalu, 30 tahun yang lalu telah menyaksikan peningkatan dalam kes-kes kulat sinus yang berkaitan. Anda berisiko dari sebab ini jika anda mengalami keabnormalan sinus atau sistem imun yang lemah. Anda boleh meminta doktor anda tentang ujian boleh dilakukan jika anda mengesyaki sebab ini. Rawatan termasuk semburan hidung anti-kulat dan IV atau ubat intravena. Anda juga harus cuba untuk mempunyai rumah anda diperiksa untuk kulat atau acuan ketumbuhan jika anda mengalami sebab ini.

Keabnormalan hidung

Kadang-kadang masalah itu sebenarnya dengan hidung anda. Masalah struktur tertentu atau masalah dengan bentuk bahagian dalam hidung anda boleh membawa kepada masalah kronik. Polip hidung atau septum hidung sesat semua boleh menyebabkan tersumbat yang menyebabkan suar-up. Jika anda mengesyaki ini, beritahu doktor anda. Anda boleh mempunyai ujian visual dijalankan untuk mengesahkan mereka. Dadah untuk mengecilkan polip boleh digunakan. Septoplasty, satu prosedur pembedahan, yang dikehendaki bagi septum yang menyeleweng.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar