Kamis, 12 November 2015

Cara Semulajadi Meningkatkan tidur kami

Cara Semulajadi Meningkatkan tidur kami

Sejak awal masa tabiat tidur kami telah diperintah oleh irama alam semula jadi, kegelapan malam. Masa yang semula jadi untuk manusia tidur adalah apabila ia gelap. Sejak penciptaan elektrik kita mempunyai akses kepada cahaya buatan sepanjang masa. Pada hari-hari sebelum elektrik orang biasa tidur 8-9 jam setiap malam. Sekarang tidur malam purata adalah sekitar tujuh jam. Oleh kerana kita kini mempunyai lebih masa bangun, penyelidik perubatan percaya bahawa kita tidak tidur cukup lama untuk sistem imun kita untuk membuat pembaikan badan perlu.

Kurang tidur berlaku apabila kita tidak mendapat cukup jam tidur yang berkualiti. Jika badan tidak mendapat tidur yang cukup, badan tidak akan tumbuh semula daripada hari sebelumnya.

Mendapat tidur malam yang baik adalah masalah bagi ramai orang. Kebanyakan kita mempunyai perompak tidur dalam kehidupan kita seperti bayi menangis, lama waktu dan terlalu banyak tanggungjawab kerja. Orang lain mungkin mempunyai perompak tidur seperti kafein, pengambilan alkohol atau melakukan terlalu banyak kerja-kerja betul sebelum tidur.

Apa yang tidur biasa kelihatan seperti? Kajian menunjukkan bahawa jika seseorang itu mempunyai corak tidur yang normal, orang itu harus tidur dalam tempoh lima belas minit tidur. Sejak dikehendaki lapan jam tidur, seseorang itu perlu kitaran melalui pelbagai peringkat tidur termasuk rem atau tidur impian. Tidak perlu bangun pada waktu malam secara teratur. Seseorang perlu berasa terletak pada kebangkitan.

Kurang tidur boleh memberi kesan yang ketara kepada kesihatan kita. Kesan jangka pendek boleh termasuk achy dan atau sakit sendi, sakit kepala, keletihan, berat badan dan kehilangan tumpuan. Kesan jangka panjang boleh termasuk tekanan darah tinggi, kemurungan, migrain, obesiti, ulser, sindrom keletihan kronik dan lain-lain lagi. Orang yang menghidap pelbagai kesan ini dengan baik boleh menyembuhkan diri sendiri dengan meningkatkan tidur mereka.

Berikut adalah beberapa langkah-langkah yang boleh diambil untuk meningkatkan tidur. Pastikan bahawa bilik yang cukup gelap. Cahaya matahari dan cahaya bulan hormon tidur mengganggu. Jika anda tidak boleh membuat gelap bilik yang cukup, menggunakan warna tidur. Pastikan katil selesa dengan meliputi cahaya dan bantal selesa. Periksa suhu untuk memastikan bahawa ia adalah selesa sebelum bersara. Pastikan anda menggunakan katil anda hanya untuk tidur.

Terdapat ubat semula jadi yang telah digunakan oleh ramai untuk mendapatkan tidur malam yang baik. Sesetengah teh herba passionflower, chamomile dan lemon balm. Valerian, relaxant yang digunakan secara meluas di Eropah sebagai bantuan tidur. Tucking lavender dalam bantal telah diketahui menghasilkan tidur yang lebih baik. Jangan gunakan lavender jika anda hamil. Doa dan meditasi secara meluas dikenali untuk menghasilkan tidur yang nyenyak. Mengambil kalsium dan magnesium tambahan kanan sebelum tidur boleh membantu dalam meningkatkan tidur.

Jika tidur anda tidak bertambah baik selepas mencuba tips di atas, lihat profesional perubatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar