Kamis, 12 November 2015

Hentikan Sinusitis Masalah Terbang

Hentikan Sinusitis Masalah Terbang

Pernahkah anda terfikir mengapa kadang-kadang, beberapa kawasan di muka anda seperti dahi, pipi, dan hidung, sakit apabila anda terbang dalam kapal terbang? Adakah anda menganggap resdung? Ya, kemungkinan besar ia adalah resdung. Berikut adalah beberapa maklumat yang berguna mengenai masalah resdung terbang.

Pertama kita perlu mengkaji semula beberapa Fizik. Tekanan udara adalah yang harus dipersalahkan kerana masalah resdung anda terbang. Apabila anda mempunyai keadaan, saluran hidung mendapatkan radang atau bengkak. Ini bengkak blok saluran dan perangkap lendir dan udara di dalam rongga sinus. Sekarang, kita semua tahu bahawa tekanan udara di langit yang agak rendah berbanding dengan tekanan udara biasa di darat. Kecenderungan adalah bahawa udara terperangkap di dalam rongga akan mengembang dan menolak ke dinding sinus. Yang menerangkan tekanan yang kuat dan sakit di bahagian muka apabila anda terbang terutamanya jika anda mempunyai keadaan.

Ingat eksperimen belon kembali di sekolah tinggi? Anda lihat, dalam tekanan udara biasa, apabila belon mengembang, tekanan udara di dalam belon memaksa dinding adalah sama dengan tekanan udara di luar oleh itu penginapan belon dalam bentuk. Tetapi apabila belon mengembang tekanan udara yang agak rendah, udara di dalam belon mengembang menolak dinding belon dengan itu membuat belon kelihatan lebih besar. Itulah apa yang berlaku di udara terperangkap di dalam rongga sinus kita apabila kita terbang dalam kapal terbang.

Sudah tentu, ia adalah kerumitan besar untuk risalah. Apa yang boleh dilakukan dengan serta-merta kepada sekurang-kurangnya meringankan tekanan? Ia membuktikan bahawa mengunyah gula-gula getah alat bantuan dalam mengimbangi tekanan udara di dalam badan dan tekanan udara di luar. Gula-gula getah yang membuatkan kita menelan berulang kali sehingga mengubah tekanan udara di dalam badan.

Teknik lain adalah dengan menyekat lubang-lubang hidung kita dengan mencubit dan cuba untuk meniup melalui hidung. Ini akan menolak udara melalui telinga dan seterusnya mengimbangi tekanan udara. Teknik ini juga dikenali sebagai teknik Valsalva. Kemudian lagi, ia memerlukan berhati-hati sedikit kerana ia boleh merosakkan telinga.

Semburan hidung juga kaedah sesuai dalam mengurangkan gejala masalah ini semasa terbang. Penyelesaian dalam semburan membantu mengurangkan keradangan, dengan itu penjelasan ayat-ayat dan mengimbangkan tekanan udara. Selain itu, ia boleh menjadi efektif untuk mengambil ubat tahan sakit atau ubat penahan yang biasanya terdapat over-the-kaunter.

Tetapi sudah tentu, cara yang terbaik masih untuk menghentikan masalah dalam sinus ketika terbang adalah untuk merawat keadaan. Tindakan yang paling sesuai adalah untuk berjumpa dengan doktor anda dan meminta untuk ujian yang akan menentukan punca masalah tersebut. Sebaliknya, anda akan tahu apa ubat yang terbaik untuk meneutralkan sinusitis adalah. Antara punca-punca mungkin alahan, jangkitan, dan kadang-kadang tidak normal dalam hidung. Jika diagnosis mendapati punca sebenar, maka penyelesaian yang paling apt boleh ditetapkan dan masalah anda akan berakhir dalam masa yang singkat.

Sebagai contoh, puncanya ialah alahan maka penyelesaian yang terbaik adalah untuk mengambil masuk meds antihistamin atau menggunakan imunoterapi. Jika puncanya ialah jangkitan bakteria maka antibiotik boleh melakukan silap mata. Untuk setiap sebab, ada pasti akan menjadi penyelesaian. Hanya ingat bahawa sebelum mempertimbangkan apa-apa, dapatkan nasihat pakar untuk menjadi mampu untuk mendapatkan tindakan yang terbaik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar